Trotts på olika sätt i olika åldrar

Det här med att tålamodet testas.. 
Det gör det varje dag nu nästan. 
En 10-åring med tusen tankar känslor funderingar och förmodligen med massa hormoner(?)Som bubblar upp. 
Glad ena sekund, sur och arg nästa.
Idag blev det sura miner för en sån sak som marmelad.
Vi pratade om marmelad hon ätit hos en vän. 
Prat blev till diskussion om en marmeladburk och hon blev arg ha ha! 
Så arg så att hon nästa grina.
Försöker prata förklara och vara förstående men i mig själv vill jag bara gapskratta ena sekunde medan jag sen känner att jag vill skrika -
Nu räcker det!!
Men går ju inte riktigt att säga så till någon som har så mycket känslor. 
Däremot när det blir respektlöst otrevligt och när min 10-åring vill bestämma och tror att hon kan göra precis som hon vill.. Så får hon veta att det inte är okej.
En sån dust hade vi igår. 
Jag kan bli förbannad när hon i den aspekten går för långt. 
Samtidigt har lillasyster hamnat i en 
"jag ska få som jag vill hela tiden" fas. 
Samma sak här , glad ena sekunden medan hon nästa sekund  ligger och skriker på golvet för att hon tex inte fick chips till frukost. 
Troligtvis är det mycket känslor här med efter sjukdom, långt avbrott från förskolan och hon har fått lite som hon velat när hon varit dålig. 

Läst en del om detta med olika faser i olika åldrar. Om "trotts"
Vi får inte glömma att det är känsligt och inte alltid lätt att hantera allt inom sig. 
Tålamod vara konsekvent och tid. Måste ge det tid. 
Men kan inte låta bli att tänka hur det blir framöver med snart en tonåring och snart en minitonåring! 
Herregud va man själv såhär ha ha?!
En känslig tid för båda tjejerna och en mamma som behöver en stor kopp kaffe och ANDAS. 
Nu kämpar vi vidare. 
Sommaren 2014 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0