Mormors tomtegröt

Vet inte om jag skrivit receptet innan men tänkte iaf dela med mig av den risgrynsgröt (tomtegröt) som jag är uppväxt med! 
Enda tills jag blev 28år servades det VARJE GÅNG jag hälsade på min mormor, ingen har gjort godare gröt än vad hon gjorde!
Eller jo nu jag såklart hö hö ;) 
Hemligheten att lyckas med en enkel gröt utan kanelstång!

Recept ca 5-6 pers:

Grötris 2,5 dl 
Vatten 5dl 
Smör
Mjölk ca 8-9dl 
Vispgrädde 1-2dl 
Salt 

Koka upp vatten ris och en redig klick ÄKTA smör. Rör om.
Låt puttra i ca 10 min tills vattnet nästan är borta.
Häll i mjölken höj upp värmen ,
precis när det ska börja koka sänk ner värmen rör om och låt sedan gröten sjuda i 40-60min. 
Smaka av med grädde och salt under tiden som den puttrar, ev lite mjölk,
rör om då och då.
Tips är att inte vara för rädd med saltet! 
(Grundtecept finns på alla grötrispaket också)
Men om vi återgår till denna gröt, så är den såååå god när det sjudit ett bra tag. 
Mammas tjej som älskar gröt! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0